mei juni 2015

25 juni 2015 - Grottaferrata, Italië

Op de zondag na het uitkomen van mijn vorige weblog, heb ik met het koor van Castel Gandolfo een concert gezongen in de dom van Monte Porzio Catone: een prachtig oud stadje boven op een berg. Het belangrijkste onderdeel van ons programma bestond uit het lange stuk (bijna 15 minuten!) El Fuego van de Spaanse componist Mateo Fletcha. Hoewel ik over het algemeen snel verzadigd ben wat betreft renaissancemuziek (vanwege overkill tijdens mijn conservatoriumstudie…), ben ik in de afgelopen maanden het stuk gaan waarderen. Zeker toen tegen het einde ook wat  instrumenten werden toegevoegd (blokfluiten, luit en slagwerk) kreeg het nog meer schwung. (zie foto)

Zoals me in het verleden wel vaker is gebeurd (voer voor psychologen?), werd ik net voor het concert (na de generale) verkouden. Met het Focolare-koor zijn we woensdag 20 mei weer in de gevangenis van Rebibbia gaan zingen (zie ook weblog december). Het Mariabeeld van Fatima was daar een paar dagen en wij hebben de ‘afscheidsviering’ gezongen, waarna het beeld compleet met baar en bloemen op een auto de gevangenis verliet. Hoewel ik vooral moest dirigeren (en dus in theorie mijn stem wat rust kon gunnen), was ik na afloop zowat zonder stem. Hieronder volgt een opsomming van allerlei tips die ik in die dagen heb opgevolgd:

-          desinfecterende en verzachtende mondspray (met vier pagina’s bijsluiter…)

-          sjaaltje omdoen

-          kousen en pantalon i.p.v. blote voeten en rok (Kameroen)

-          extra slapen ’s middags (was overigens geen straf…)

-          Isla (snoepjes met IJslands mos, België)

-          hete grog met citroensap op de rand van het bed (vanuit Nederland)

-          Druppeltjes propoli (Brazilië)

Na 10 dagen was mijn stem beter, maar ik bleef nog wel met een verstopt rechteroor zitten, waarmee ik in het weekend van 30-31 mei naar Nederland ben gevlogen, om aanwezig te kunnen zijn bij het 75(!) jaar kloosterjubileum van een tante (zus van papa).Om de vijf jaar neemt de familie de jubilea te baat om een reünie te organiseren, zodat ik weer een flink aantal neven en nichten heb gesproken! Dat verstopte rechteroor zat me inmiddels redelijk dwars… Het wilde niet vanzelf overgaan en het hinderde me zeer in gesprekken en tijdens het zingen. Ik weet nu wat het is om een beetje doof te zijn! Toen het na twee weken nog niet over was, heb ik uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken en heb in Italië een KNO-arts bezocht (“otorinolaringoiatra” zeggen ze hier…). Toen ik na het uitspuiten van het oor nog steeds niets hoorde, heb ik ‘m toch wel even geknepen: stel dat er niets meer aan te doen valt… De arts constateerde een oorontsteking (de eerste van mijn leven!) en ik vertrok naar huis met ontstekingsremmers, druppels, antibiotica en 153 euro lichter.

In mijn huisje was ik inmiddels niet meer alleen: toen het mooie weer kwam, begonnen de mieren onder mijn terras zich te roeren. Van alle kanten drongen ze mijn kamer en badkamer binnen. Toen het zorgvuldig schoonhouden van mijn keukentje niet hielp en ik de mieren ook op mijn bed vond, ben ik een tegenoffensief begonnen: gestart werd er met paardenmiddelen, zoals koffiedrab en koperen muntjes (hadden geen enkel effect), talkpoeder en ontvettingsspray (hadden wel effect, maar de mieren kwamen via een omweg toch weer binnen), gaatjes dichtmaken  (had uiteraard ook effect, maar de mieren vonden steeds weer nieuwe ingangen). Toen niets hielp, heb ik mijn heil gezocht bij chemische middelen: de ‘traditionele’ spuitbus had slechts een tijdelijk effect en ik had er geen goed gevoel bij. Uiteindelijk bracht iemand mij twee kleine platte blikjes die de mieren zouden moeten lokken en minimaal insecticide bevatten. Eén heb ik op het terras gezet, de ander bovenop de keukenkast. Het effect was letterlijk vernietigend: een paar uur later was er geen enkele mier (noch binnen, noch buiten!) meer te zien. Volgens mij heb ik ongewild hele kolonies uitgeroeid…

Op 6 juni kwam het verzoek iets over mijn leven te vertellen aan een klein groepje jongeren (15-16 jaar) die een cursus rond affectiviteit en seksualiteit volgden. Vijf vragen werden mij gesteld: of ik tijdens mijn adolescentie plannen/dromen voor de toekomst had, of en hoe die zich al dan niet hadden gerealiseerd, hoe ik de affectiviteit en seksualiteit in mijn roeping beleef, welke problemen ik ben tegengekomen en of ik mij een gerealiseerd mens voel.
Het voorbereiden van de antwoorden deed mij buitengewoon goed. Hoewel ik nog midden in het leven sta, was het weldadig terug te kijken op mijn leven tot nu toe, de grote lijnen erin te ontdekken en de tieners dingen te vertellen die zij anders nooit van iemand zouden horen.  Uiteraard ben ik blijven stilstaan bij de verslaving en de dood van Ludie, iets wat grote indruk maakte.

Zondag 14 juni is Don Pasquale Foresi gestorven, één van de medestichters van de Focolarebeweging. Maandag lag hij opgebaard in de kapel van het internationale centrum van de beweging, terwijl er om de paar uur een eucharistieviering voor hem werd gelezen. Tijdens één ervan bevond ik mij in de eerste bank. Het had iets heel intiems, zo vieren rond een open kist. ’s Avonds werd het lichaam overgebracht naar de grote zaal, waar wij met het koor aan het repeteren waren. Onmiddellijk hebben we een paar liederen speciaal voor hem gezongen, waarna we de repetitie hebben hervat. Het lied dat ik met hen aan het instuderen ben, heeft als titel: È risorto (hij is verrezen). Dat gaf het moment nog extra lading. (Zie foto’s)

De vakantieperiode breekt aan. Hoe kan ik de afgelopen tien maanden samenvatten? In het hart van de Focolarebeweging zijn, het internationale gezelschap leren kennen dat hier werkt, zien hoe ieders bijdrage essentieel is voor het geheel en meemaken en mee máken van (voor ons) historische gebeurtenissen, hebben mij Nederland even doen vergeten en de rest van de wereld dichterbij gebracht. Verder heb ik al ‘gaande’weg de spiritualiteit van de Focolarebeweging kunnen verdiepen en daarin nieuwe ontdekkingen gedaan (voortschrijdend inzicht, zullen we maar zeggen).

Tot slot: morgen keer ik definitief terug naar Nederland. Ja, jullie lezen het goed! Eén van de redenen is dat duidelijk is geworden dat ik (vergeleken met de anderen aan de jonge kant) in de ‘gewone’ maatschappij beter mijn roeping kan realiseren, dan hier in een toch enigszins gesloten omgeving. Hoewel ik een aantal onzekerheden tegemoet ga (werk zoeken, o.a.), maak ik me geen zorgen.

Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor het meeleven en meelezen. Ik ga ervan uit velen in de komende maanden weer tegen te komen en daarmee sluit ik dit bijzondere hoofdstuk van mijn leven af.

1. Esther:
    Dag Lianne,

Wat een verhalen weer! En je komt weer naar Nederland, wat fijn. Bij Carmina viel natuurlijk meteen de vraag 'komt ze weer zingen?' Ja...!?
    Ik hoop je gauw weer eens te ontmoeten. Sterkte met het afscheid nemen aldaar! Ook daar laat je iets achter...
    Lieve groet van Esther
  2. Carien:
    26 juni 2015
    Terwijl je onderweg bent naar Nederland komen we je langs deze weg alvast van harte 'WELKOM TERUG' terug heten hier bij ons! Echt een verassing waar we heel blij mee zijn!
    De werkelijkheid die je in het hart van het Werk geleefd hebt is ongetwijfeld een rijkdom die je de rest van je leven mee blijft dragen, overal waar je gaat en staat...
    Bedankt voor alles in hopelijk tot heel spoedig weer Lianne!
    Carien (ook namens Donny en Biny)
  3. Lizet:
    Hoi lianne
    Wat een goed nieuws en weer een mooi verhaal
    we zijn benieuwd wat er op jou pad komt in iedergeval heel veel succes en geluk in Nederland
    Gr Jo lizet
  4. Dinie van Tuijn:
    Lieve Lianne,
    Fijn,om je reisverhaal te lezenen de verdieping te mogen proeven, die je mee hebt mogen maken.
    Welkom terg ook vooral! Ik hoop je snel weer in ons CL-midden te zien!
    groetjes!
  5. Joost Carmina:
    Hallo Lianne,
    Dank je wel voor alle reisverslagen. Ik heb ze alle gelezen, ook wanneer ik er niet op reageerde. In mijn ogen was je een ware globetrotter die vast zal moeten wennen aan de Hollandse burgermaatschappij (en dan ook nog als éénorige...). Gelukkig zal je je hier niet alleen voelen en zijn er bijzondere mensen die echt naar je uitzien... Het zal me overigens niet verbazen als van daar afscheid nam met een emotioneel "arrivederci Roma / Grottaferrata".
    Met een hartelijke groet en tot ziens,
    Joost.
  6. Elly en Miriam:
    26 juni 2015
    Lieve Lianne, mogelijk ben je op dit moment alweer in onze Lage Landje.. ? HEEL HARTELIJK WELKOM !!! .... ongetwijfeld heeft onze Schepper weer nieuwe avonturen voor je in petto...
    Morgen hebben we de fancy fair, tweede hands spullen markt, loterij etc. ten bate van de restauratie van abdij Marienkroon. De jongeren zijn al weken met de voorbereidingen bezig. Met een paar Utrechters gaan we morgen helpen, 6.30 uur vertrekken:)
    Graag tot ziens en met een hartelijke groet, Elly
  7. Bernadette:
    Lieve Lianne,
    GEWELDIG!!! Wat een geschenk met je samen een stuk weg hier in Nederland verder te mogen gaan.
    DANKJEWEL voor alle verhalen, die velen situaties een andere dimensie hebben gegeven.
    Tot snel!!!
    Op dit moment zit ik in Marienkroon, waar we vandaag voor de Fancy Fair van morgen hebben voorbereidt. Kom langs :-)!
    Hartelijke groeten en wees gelukkig,
    Bernadette
  8. Catharina:
    27 juni 2015
    Lieve Lianne,

Ik moest de zin even herhalen, het overvalt me.
    het zal ongetwijfeld een goed besluit zijn.
    Welkom in Nederland, we zien je gauw.

Liefs
  9. Elke:
    29 juni 2015
    He Lianne,

Heb genoten van jouw reisverhalen. Leuk te lezen waar jij je mee bezig houdt. Succes in Nederland. Groetjes van Elke
  10. Feike:
    30 juni 2015
    Lieve Lianne,

Wat een mooi verhaal en wat een bijzondere wending! Het leek er het begin zo op dat Italie je tweede vaderland zou worden.
    Maar het leven heeft kennelijk iets anders voor je in petto.... !Wel spannend om hier weer je draai te vinden. Maar dat gaat zeker lukken.
    Hopelijk zien we elkaar gauw.
    Veel lieve groeten, Feike
  11. Martin Claes:
    16 juli 2015
    Beste Lianne,

Verrassend om te lezen dat je weer naar Nederland komt. We komen elkaar dan snel wel tegen om bij te praten. Hopelijk is het een goede periode geweest

groeten

Martin
  12. Mirjam:
    11 augustus 2015
    Ja, ik denk inderdaad ook dat je in de maatschappij jouw roeping heel goed kunt uitdragen! Ben heel blij dat je weer terug bent x
  13. Maria Timmermans:
    4 september 2015
    Welkom terug Lianne, wens je veel nieuwe uitdaging en fijn dat je deze ervaring hebt kunnen beleven Liefs, Maria