Eindelijk weer bericht...

23 november 2014 - Grottaferrata, Italië

Lieve allemaal, hoog tijd voor een nieuw verhaal! Er is zoveel gebeurd in de tussentijd.

Allereerst de muzikale activiteiten:  half oktober het eerste concert gedaan in hartje Rome (vlakbij de beroemde Via Giulia) met het koor AMG (Academia Musicale Gandolfina) en “il Coro del Testaccio” onder leiding van Giovanna Marini. Een heel bijzonder koor: De dirigente is zoiets als de Mercedes Soza van Italië. De laatste jaren heeft ze zich vooral beziggehouden met het verzamelen en uitvoeren van Italiaanse volksliederen die verloren dreigen te gaan. De bedoeling van het concert was om de twee culturen tegenover elkaar te zetten: de gepolijste stemmen en muziek van de door de kerk goedgekeurde liederen geschreven voor hoge ruimtes, en de eveneens religieuze, maar veeleer ‘aardse’ muziek die gezongen werd op het land. Het is voor onze oren wellicht wat ruw, maar ik vond het geweldig! Ik moest meteen denken aan het lied “Dio vi Salvi” dat ik met Carmina Ludens heb uitgevoerd. Voor de nieuwsgierigen heb ik een youtube link toegevoegd: http://www.youtube.com/watch?v=7bTv-6loYGw
Inmiddels ben ik ook gestart in het koor van de Focolare beweging, dat vooral voor “intern gebruik” is… Het geeft me echter wel de gelegenheid bij bijzondere ontmoetingen en vieringen aanwezig te kunnen zijn (vaak op de eerste rij…): enkele weken geleden was er een afsluitende viering van een oecumenische bijeenkomst van 39 bisschoppen van 23(!) verschillende kerken en 23 verschillende landen waarin ze een pact van wederzijdse liefde hebben willen sluiten. Ontroerend getuige te mogen zijn van de broederlijke omhelzingen in de eeuwenoude kapel van de Abdij San Nilo voorafgegaan door de vespers van de monniken die de Grieks-Byzantijnse rite volgen (zie ook foto).

Vanuit mijn vorige baan in Eindhoven (HSK) is heel slecht nieuws gekomen: alle secretaresses zijn per 1 januari boventallig verklaard… Slechts een klein deel is opnieuw aangenomen en iedereen is van standplaats moeten veranderen. Ik voel erg mee met mijn collega’s, met wie ik zoveel lief en leed heb gedeeld. Ik meende met mijn vertrek naar het buitenland hun banen juist enigszins te hebben veiliggesteld. Tegelijkertijd dacht ik: als ik nog in Nederland was geweest, had ik in het zelfde schuitje gezeten…

De afgelopen twee weken was Rahme bij ons te gast, een Syrische uit Damascus. Uiteraard hebben we uitgebreid over de situatie in haar thuisland gesproken. Dag en nacht wordt de stad bestookt door bommen. Ze is inmiddels gewend aan het geluid ervan. Als het erg dichtbij is probeert ze te achterhalen of het de regering is of de “terroristen”- zoals ze hen noemt. Het eerste betekent naar de kelder, het tweede betekent vluchten. Op straat is ze altijd alert. Haar ouders wonen net even buiten de stad en zijn omringd door terroristen.  Ze hebben een half uur per dag stroom en twee uur per week(!) water. Familieleden worden bedreigd omdat ze niet met de terroristen willen meewerken. Elk telefoontje kan worden afgeluisterd, elke mail onderschept. Woorden gebruiken zoals “bijeenkomst” of “eenheid” zijn uit den boze. Ik kan zo nog wel even doorgaan. Wat mij echter vooral heeft geschokt is te moeten beseffen dat de informatie die we in Nederland (of Europa in het algemeen) over de oorlog in Syrië krijgen voorgeschoteld niet objectief is. Verhalen over onderdrukking en een vrijheid die zogenaamd verworven moet worden, zijn een dekmantel voor een derde wereldoorlog die boven Syrië wordt uitgevochten. En terwijl ik dit schrijf kan ik het nog nauwelijks bevatten: hoe kunnen we toch zo naïef zijn te menen dat onze nieuwsgeving onafhankelijk is… Rahme is aangeboden hier te blijven, maar ze heeft duidelijke keuzes gemaakt: Ze wil haar landgenoten niet in de steek laten, dus hebben we haar afgelopen donderdag met een enigszins zwaarmoedig hart uitgeleide gedaan.

Na al die weken zijn we nu met z’n drieën: Mijn huisgenoten zijn Maria Mercedes (Colombia, 58, chemisch laborante, gepensioneerd) en Patience (Kameroen, 57, civiel ingenieur, weduwe). Vorig jaar in Loppiano waren we nog met 8-9 en kon je je nog wel eens verstoppen of even niet laten zien J,  dat is nu niet meer aan de orde. Het leven samen is “enigszins uitdagend”. Patience heeft een grote verantwoordelijkheid en we proberen haar in het huishouden zoveel mogelijk te ontlasten. Verder heeft ze een vrij ingewikkeld dieet. Maria Mercedes is van goede wil, maar erg onzeker: ze heeft nooit een eigen huishouden gerund, kan niet koken, rijdt geen auto. Aangezien hier twee keer per dag warm wordt gegeten, breng ik veel tijd door met boodschappen doen (auto) en koken (met Maria naast me om haar e.e.a. te leren). Al met al betekent het dat ik weinig vrije tijd heb waarin ik teveel wil doen. Van wandelen komt weinig en dat is geen goede zaak.

Over mijn werk: het is lang stil gebleven, want er zijn tenslotte ruim twee maanden voorbij. Die tijd had ik persoonlijk misschien nodig, want op een gegeven moment ben ik ongeduldig geworden en zelfs teleurgesteld toen ik moest concluderen dat ik geen taak zou toebedeeld krijgen die ik misschien al die tijd had verwacht. Pas toen ik hardop kon zeggen dat ik bereid was ook de komende tijd te koken, wassen en strijken (wie mij kent weet dat dat niet zo heel gemakkelijk was!), was daar opeens een hele nieuwe functie: of ik alsjeblieft van de zeven “afdelingssecretaresses” één groot secretariaat wilde maken.  Een leuke uitdaging waar ik nog volop in zit en waarover een volgende keer meer. Ik heb wel een foto toegevoegd met een aantal collega’s.

Tot slot: mochten jullie menen dat ik met Kerst misschien naar huis kom: helaas, mijn reisdoel zal Johannesburg zijn (15/12 – 2/1). Ik ga voor de eerste keer mijn jongste broer Harry opzoeken en ik vind het geweldig! Hoewel wetende dat mijn oudste zus Ria in afwachting van een zware hartoperatie (25 november) in het ziekenhuis ligt, mijn hart momenteel meer gericht is op het noorden…

1. Heleen Litmaath:
    23 november 2014
    Het riet dat buigt, breekt niet...
  2. Antoon Van der Burgt:
    24 november 2014
    Hoi Lianne, bedankt voor je reisblog en fijn te horen dat je vele uitdagingen hebt op vele niveaus.
  3. Nelly:
    24 november 2014
    Hoi Lianne, dank je wel voor je open, mooi en boeiend reisverhaal, vol leven en inzet! We trekken met veel interesse en belangstelling met je mee...
    en als je kookrecepten nodig hebt, laat het maar weten!
    Lieve groet aan Harrie en en een heel goede reis toegewenst ook namens Will!
  4. Lizet:
    24 november 2014
    Hoi lianne het is weer een mooi verhaal maar wat lees ik over Ria?
    Ik hoop dat de operatie goed gaat maar ik zal als ik deze week in de stad ben een kaars laten branden voor haar bij de slevrouwe kerk veel plezier bij je broer en tot het volgende verhaal gr Jo Lizet en een dikke kus
  5. Van der Wee:
    24 november 2014
    Sterkte voor jouw zus Ria, ik hoorde het ook van Ineke.
    Motiveren en begeleiden van mensen is een heel belangrijke taak waar jij heel goed in bent! Succes met al je uitdagingen, en hopelijk komt er over een tijdje weer meer wandeltijd.
    Groetjes Hettie
  6. Catharina:
    24 november 2014
    Hoi Lianne......Wat fijn om weer je prachtige verslag te lezen, heerlijk dat je bezig kunt zijn ander zijn de dagen zo lang.
    We zijn ons aan het voorbereiden, het komt langzaam dichterbij.
    Met jan gaat het goed, deze week nog verschillende ziekenhuis bezoekjes, en een herhaling van de hormoonspuit.
    Kunnen we een keer skypen? Laat even een datum weten.
    Sterkte met je zus, woont ze in Ineke?
    Lieve groetjes, Catharina
  7. Ineke Eisenburger:
    24 november 2014
    Ik geniet altijd van jouw reisverhaal, waarin zoveel warmbloedigheid zit.
    Hoop dat het met jouw zus Ria goed gaat en je een hartelijk weerzien hebt met Harry in Zuid Afrika.
    Lieve groet, Ineke E
  8. Dinie van Tuijn:
    Hallo Rianne,
    Goed om van je te horen. En mooi, hor puzzelstukjes voor je op hun plek vallen. Je verhaal bruist van leven. Mooi!
    Lieve groet
    Dinie
  9. Anca:
    25 november 2014
    Lieve Lianne, ik had nog geen kans noch rust om je verhaal te lezen, en nu is het de 25ste! Dank je, jullie zijn in mijn hart en gebeden. Tot heel vlug hoors! 1 Anca
  10. Hein:
    25 november 2014
    wat een gebeurtenissen weer, Lianne. Fantastisch dat je ons zo op de hoogte houdt. Toch bijzonder om te lezen dat als je bereid bent van je ambities af te zien en de gewoonste dingen wilt doen (die bovendien niet je favorieten zijn), er dan weer zoiets wonderlijks gebeurt als jou is overkomen en je nu werk hebt wat helemaal bij jou past. En dat koor, Lianne, geweldig. Wat een power, wat en overgave. Heerlijk, nu eens niet die gepolijste muziek en bijbehorende, verplicht keurig zingende stemmen. Is dit het koor waar je al bij was en waarvan je een uitvoering niet kon meedoen omdat je grieperig was? Maak het heel goed, hein
  11. Martin Claes:
    26 november 2014
    Hallo Lianne

Mooi om je verhaal te lezen! Mooi om te lezen dat je bij de bijeenkomst in abdij San Nilo was. (Groet abt Michel van Parijs van mij als je hem tegenkomt: ik dank aan hem nogal wat goede raad!) Ik lees dat het een heel avontuur voor je is, maar ook boeiende en vermoeiend. Leuk te lezen dat je ook echt nog in de muziek actief bent. Sterkte met je zus!

Martin Claes
  12. Joost Carmina:
    26 november 2014
    Ha Lianne, wat goed dat je achteraf de Eindhovense dans bent ontsprongen en nu een supersecretariaat kunt gaan opzetten. Succes daarmee en gelukkig blijft wel het koorwerk deel uit maken van je dagprogramma. Heb straks een inspirerende decembermaand.
    Hartelijke groeten, Joost
  13. Carien:
    29 november 2014
    Dat was weer genieten Lianne... echt een kunst om ons zó deelgenoot te kunnen maken van het leven dat je op dit moment leeft, met alles erop en eraan! Een groot 'dank je' dus, ook namens Donny en Biny die het via een uitgeprinte versie allemaal mee beleven... In gedachten en met heel ons hart zijn we daar bij jou en wensen je alle goeds en moois wat wenselijk is! Carien
  14. Elke:
    29 november 2014
    He Lianne,

Mooi verhaal! Heel leuk ook te horen dat je een baan hebt gevonden. Gefeliciteerd!

Veel succes en plezier.
    Groet van Elke