3: Wat is Loppiano?

16 april 2013 - Loppiano, Italië

Voor degenen die helemaal niet weten wat Loppiano is, heb ik de tekst vertaald die op de plattegrond van het stadje staat gedrukt:

Tijdens de Tweede Wereldoorlog ontdekt Chiara Lubich (1920-2008) God Liefde als het enige ideaal dat niet voorbij gaat en aan de groep jongeren die zich al snel bij haar aansluit, stelt ze voor met hun leven het Evangelie te herschrijven. De "Magna Carta" van deze nieuwe ervaring is het gebed van Jezus "Mogen allen èèn zijn" (Joh. 17, 21). Binnen enkele jaren bereikt het voorstel om de mensen tot eenheid te brengen alle vijf continenten en betrekt mensen van alle leeftijden en elke sociale laag. Omdat ze zich hard maakt voor de oecumene, legt Chiara belangrijke contacten met de Islam, Hindoeisme en Boeddhisme. De eenheid wordt een code om de maatschappij om te vormen, omdat ze het belang van de gemeenschap en de onderlinge relaties erin benadrukt; in de politiek, in de economie, in de verhouding tussen volkeren en generaties, in architectuur en gezondheidszorg, in het onderwijs, in de media...
Vanuit het evangelie is een nieuw volk geboren: De Focolarebeweging.

Het idee van een eigen stadje ontstaat in 1962 als Chiara vanaf een heuvel de abdij van Einsiedeln (Zwitserland) bewondert met zijn gebedsruimtes, werkplaatsen en studiemogelijkheden. Ze heeft de intuitie dat ook vanuit de ervaring van de Beweging een moderne stad zou kunnen ontstaan met huizen, scholen, winkels, sportvelden en industrieen, als concreet teken en getuigenis van wat zou kunnen gebeuren als het gebod van Jezus, "bemint elkaar zoals Ik jullie heb bemind" aan de basis ligt van het leven van een hele stad. Twee jaar later wordt deze intuitie al werkelijkheid: Eletto Folonari laat als erfenis aan de Beweging een hondertal hectare land op de Toscaanse heuvels waar Loppiano ontstaat, de eerste permanente verwezenlijking van de tot dan toe tijdelijke zomer-"Mariapoli" (Stad van Maria) die in de jaren 50 in de Dolomieten werd gehouden.

Loppiano is de eerste van de 30 stadjes van de Beweging die daarna in alle continenten ontstaan en telt momenteel 900 inwoners van 70 landen. Het bevat o.a. vormingsscholen voor de leden van de Focolarebeweging. Haar economie is gebaseerd op verschillende activiteiten die ontstaan zijn om de bewoners te onderhouden en om een levensstijl te promoten waarin de goederen en het werk worden beschouwd als middelen om de universele broederschap te realiseren. Elk jaar ontvangt Loppiano 40.000 bezoekers. Het is een ontmoetingsplek geworden voor volkeren, culturen en religies, met een stijl van samenleven die ook de grote multiculturele steden van het derde milennium aanspreekt.

Tot zover de korte uitleg. Kernwoorden hierin zijn Universele Broederschap, Naastenliefde en Eenheid. De school, afgezien van de lessen en het werk, bestaat voor mij vooral uit het in concreet praktijk brengen van deze drie kernwoorden. En 'concreet' betekent met hart, hoofd en spieren. Enkele voorbeelden, allemaal van deze ochtend: niet te lang in bed blijven peinzen als het - zelf gekozen - tijdstip van opstaan (7:15) is aangebroken, half uur gaan lopen om energie op te doen en te zorgen voor mijn gezondheid om zo beter de naasten te kunnen liefhebben, tijdens het wandelen genieten en nadenken over mijn goede voornemens, bij het ontbijt vragen hoe iemand geslapen heeft, mijn bed opmaken en mijn kamer op orde brengen, een koffiemolen repareren en testen (wel een plekje in de zon opgezocht..!), op tijd (9:00) op de les verschijnen, een broederlijke correctie geven, aandachtig luisteren, iets zeggen als ik voel dat het moet en zwijgen als ik voel dat het moet, iemand aanmoedigen te spreken, als eerste initiatief nemen om in de pauze koffie te zetten, proberen daarbij in de keuken niemand in de weg te lopen...

pfff, en toen was het nog pas 11:00 uur... Het lijken misschien kleine dingen die een ander automatisch doet, maar hier leef je ze bewuster en worden het kleine steentjes die samen een groot mozaiek maken.

Wordt vervolgd...

1. Ineke:
    16 april 2013
    Fijn om te lezen dat je geniet van de kleine en grotere dingen
  2. Feike:
    16 april 2013
    Ha Lianne, wat een interessant verhaal. Ja dat is denk ik inspannend om je bewust te zijn van het goede gedrag en dat dan ook zo te doen. Het zijn allemaal vrouwen zie ik. En waar zijn de mannen dan?
    Voor mij waren de afgelopen weken heftig. We hebben mijn vader begraven. Hij stierf op Paaszaterdag. Mooi he. Hij had 6 weken daarvoor gehoord dat hij leverkanker had en niet lang meer te gaan. Tegen de dokter zei hij: mijn leven is afgerond, ik heb er vrede mee. We hebben een mooie afscheidsdienst gehad, waar we in dankbaarheid op terugkijken. De Paasgedachte heb ik sterk gevoeld. Nu ben ik vaak bij mijn moeder die zich overigens heel sterk houdt. Ze voelt zich van de druk en de zorg om mijn vader bevrijd zegt ze. Het gemis zal straks pas komen. Maar dan zien we wel weer verder. Lianne ik wens je daar een hele mooie tijd. Veel groeten, Feike
  3. Ad Woudstra:
    Hoi Lianne,
    mooi om dit te lezen. Ik herken zaken die we vorig jaar in de bus bespraken. Op Google-earth zag ik een erg groot modern gebouw bij je in de buurt staan. Is dat ook onderdeel van het geheel? Veel succes!, groeten Ad
  4. Heleen Litmaath:
    Lieve Lianne,

Fijn om beter te weten wat Loppiano inhoudt. En mijn nieuwsgierigheid naar de focolarebeweging wordt ook aangewakkerd. Ik wist niet dat eenheid, universele broederschap en naastenliefde de kernwoorden waren. Ik kan die volledig onderschrijven als de spil van ons aardse leven. Ernaar leven is niet altijd gemakkelijk. Ik zie jou dat eigenlijk altijd doen, jij brengt dit absoluut in de praktijk. Dat je het daar nóg bewuster (na)leeft, vind ik bijzonder om te horen. Ik vind het bij jou al zo vanzelfsprekend, kun je nagaan. Vergeet niet ook gewoon te genieten, zoek die zon maar lekker veel op! Liefs, Heleen
  5. Evi McGrath:
    17 april 2013
    Hoi Lianne,

Fijn om op deze manier een beetje mee to mogen proeven van jouw bijzondere tijd. En alvast nog gefeliciteerd met je 50e!

Groetjes uit het intussen al zonnige en lenteachtige Nederland.
    Evi
  6. Monique:
    18 april 2013
    ha lieve Lianne,
    wat leuk en fijn om te lezen. ben zelf even op vakantie daardoor!
    herkenbare ervaring voor mij, zo'n vergootglas op je leven. ik hoop dat je heel veel geniet, je kunt God geen groter plezier doen dan daarmee ... :-). hé, dat zeg ik ook tegen mezelf merk ik nu! there we go. veel goeds en
    liefs, Monique
  7. Roeland:
    20 april 2013
    Lieve Lianne,
    Fijn dat je je leven zo vorm kunt geven. De zoektocht naar het eenvoudige en goede. Geniet het leven, liefs Roeland.