4 Hoe ziet mijn dag eruit?

25 april 2013 - Loppiano, Italië

Hoogste tijd voor een nieuw verhaal! Waar te beginnen? Hoe is het leven met z'n achten? Wat houdt de school in? Hoe ziet mijn doordeweekse dag eruit? Iets over ons uitstapje naar Trente van afgelopen weekend? Of eerst nog wat details over Loppiano?

Hmmm, misschien moet ik vanavond maar wat langer opblijven...

Mijn dag: ik sta om 7:15 uur op en ga dan een dik half uur lopen (hoogteverschil zo'n 50 meter, denk ik). Na het ontbijt hebben we om 9:00 uur meditatie. Dat houdt in een stukje tekst, tape, video of DVD van Chiara Lubich, korte stilte en uitwisseling van ervaringen, indrukken en/of voornemens. In het tweede uur volgt er verdieping van de spiritualiteit, de verschillende roepingen, aspecten, gechiedenis, (nieuwe) ontwikkelingen, etc. De 'lessen' worden gegeven door verschillende personen die werkzaam zijn in ons centrum. Meestal volgen we de lessen met z'n achten, soms is er een les in wat breder verband en zijn we met meerdere of alle 'klassen' bij elkaar (in totaal zo'n 150-200 personen). Voor het middageten zorgen we zelf. Als het even kan loop ik 's middags naar het werk (half uur) dat begint om 14:45 uur. Mijn werk bestaat hoofdzakelijk uit schoonmaakwerk in het auditorium (zie ook de nieuwe foto's - als je erop klikt vind je meer informatie). We werken tot 18:15 uur. Om 18:45 is er voor wie wil een eucharistieviering in de prachtige, moderne kerk (zie foto's!). Daarna gaan we naar huis waar Isabel (die gezien haar hoge leeftijd niet werkt) het avondeten zo goed als klaar heeft (20:00 uur). Na het avondeten is er nog tijd voor de was, de strijk en de contacten met het thuisfront (er is een computer die we moeten delen, hoewel deze en gene een kleine laptop heeft meegebracht). Op zaterdagochtend poetsen we samen het huis, op zondag zijn we vrij.

Het poetswerk is misschien eenvoudig  en lichamelijk zwaarder ten opzichte van het werk wat ik normaal doe, maar omdat alles wat we doen in functie staat van de naaste, probeer ik het met net zoveel aandacht te doen als iets wat misschien belangrijk(er) lijkt. Een goede ervaring: het maakt niet uit wat we doen, maar wel hoe we het doen! Het geeft heel veel voldoening.

1. Felice:
    25 april 2013
    Ha Lianne. Wat leuk om zo van een afstandje in je leven te mogen kijken. Maar ik mis je doel. Waar ben je naar op zoek? Wat is je drijfveer? Hoe voel je je nu je een paar weken van huis bent?

Ik hoop dat je antwoorden vindt op de vragen in jezelf.

Liefs, Felice
  2. Heleen Litmaath:
    26 april 2013
    Hoi Lianne,

Prachtige kerk zo te zien, die glas-in-loodramen en ook de architectuur + de idee erachter. Heb het goed!

Heleen
  3. Roeland:
    26 april 2013
    Lieve Lianne ,
    Doen wat je doen moet, op de plaats waar je bent..... ik denk dat het daar om gaat in ons leven. Fijn om weer even wat van je te horen en te zien.

Liefs Roeland.