Het roer om: ik vertrek

17 augustus 2014 - Wijchen, Nederland

Beste allemaal,

inmiddels zijn we ruim een jaar verder en ga ik binnenkort (25 augustus) weer op reis... Deze keer met nóg meer bagage en met achterlating van een huis dat ik leeggehaald en verhuurd heb. Redelijk definitief dus! Na de plotselinge dood van Ludie afgelopen februari, kwam er naast verdriet, meteen ook ruimte voor andere, nieuwe perspectieven; mijn leven wilde een nieuwe invulling krijgen en ik had de hemel dan ook heel bewust gezegd dat ik bereid was tot alles. Toen het Centrum van de Vrijwilligsters van de Focolarebeweging mij eind april vroeg of ik hun team in Rome wilde komen versterken, hoefde ik bijna niet na te denken: alle pijlen stonden dezelfde kant op en dat staan ze nog steeds.

De afgelopen maanden heb ik hoofdzakelijk gebruikt om mijn huis voor te bereiden voor verhuur: opruimen, opruimen en nog eens opruimen. Alles wat Ludie en ik bezaten moest ik door mijn handen laten gaan en besluiten of ik het mee zou nemen, op zou slaan (voor als ik tzt in Italië mijn eigen stekje vind), weggeven aan familie of kringloop, verkopen of weggooien. Wat een louterende ervaring! Met elke doos die de deur uitging, ontstond er meer ruimte in mijn hoofd en hart.

Een huurder voor mijn huis was redelijk snel gevonden. Er was wel één 'klein' probleempje: zij moest met haar twee kinderen 1 augustus het huis uit, terwijl het mijne pas 1 september beschikbaar kwam. "Ach", dacht ik, "waarom zou ze niet eerder kunnen komen?" Alzo geschiedde: op dit moment logeer ik in mijn eigen huis tussen haar meubels!

Met het gereedschap van Ludie (en dat was heel veel...) had ik al een dag op een braderie gestaan nog vóórdat ik wist dat ik zou vertrekken. Meer dan de helft was nog over. Het is uiteindelijk terechtgekomen bij de klusploeg van de parochie. Als tegenprestatie mag ik op hen een beroep doen als er in mijn huis klushulp nodig is. Goede deal, lijkt me!

Wat staat er in Rome op mij te wachten? Ik kom te wonen en werken (op vrijwillige basis) in Grottaferrata, een gemeente met ca. 20.000 inwoners zo'n 20 km zuid-oost van Rome. Voorlopig krijg ik kost en inwoning in een huis waar we waarschijnlijk met 4-5 personen zijn uit alle windstreken. Het werk/kantoor is in dezelfde straat, een paar huizen verder. Over de precieze inhoud van het hoofdzakelijk ondersteunend kantoorwerk schrijf ik de volgende keer.

Onderweg naar Rome blijf ik (uiteraard) een aantal dagen 'steken' bij mijn broer Antoon die in Montet (Broye, Zwitserland) woont, waar ik van plan ben eindelijk wat vakantie te houden.

Ik houd jullie op de hoogte!

1. Lizet:
    17 augustus 2014
    Heel heel veel succes en geluk in Italië dat je mag vinden wat je graag wil veel liefs Lizet Jo
  2. Esther:
    17 augustus 2014
    Lieve lianne, fijn te horen dat je jouw huis goed hebt kunnen achterlaten. En nu een nieuw begin, in Rome, op een plek die jou helemaal past. Ik hoor graag hoe het je daar vergaat. Alle goeds....x Esther
  3. Catharina:
    17 augustus 2014
    Lieve Lianne ik heb van het begin tot nu alles van dichtbij mee gemaakt, ik wil je bedanken dat ik zo dicht bij je mocht zijn het voelde als een warme deken. Je bent ongelooflijk dapper.Ik kan me geen voorstelling maken wat je hebt moeten doorstaan en wat de toekomst je gaat geven, hopelijk gaat de nieuwe situatie je veel goeds brengen, donderdag nemen we afscheid tijdens een bbq en maken we kennis met de toekomstige buur Silvia.
  4. Patricia:
    18 augustus 2014
    lieve lianne

ik wens je echt een hele mooie tijd toe en suc6 met verhuizen en alles wat er bij komt kijken,ik hoop dat ik je nog eff zie voor dat je weg gaat wie weet
    een hele lieve groet van patricia
  5. Miranda Jacobs:
    18 augustus 2014
    Beste Lianne, via mam hoorde ik van je plannen om naar Italië te verhuizen. Krachtig en dapper van je dat je ondanks deze moeilijke periode in je leven juist de ruimte hebt genomen om een nieuwe weg in te slaan. Ik wil je alle goeds wensen in Italië.
    Hartelijke groet, Miranda P.s. groeten aan neef Antoon.
  6. Joost Carmina:
    19 augustus 2014
    Lieve Lianne, je raakt al doende van alle markten thuis. Van verhuurder tot marktkoopvrouw. Van alleen wonend, via weer tijdelijk samenwonend tot straks definitief samenwonend. Vergeet je blokfluiten niet mee te verhuizen. Dank voor je verhalen, ik leef met je mee. De hemel zij met je.
    Hartelijke groet, Joost.
  7. Riet Beelen:
    21 augustus 2014
    Lieve Lianne, heel dapper om het roer om te gooien en naar Italie
    te vertrekken. Wij hopen dat je daar vlug je stekkie zult vinden.
    Wij wensen je alle geluk.
    Wim en Riet Beelen
  8. Frederiek:
    23 augustus 2014
    Hoi Lianne,

Bedankt voor je verhaal! Het leven kan erg wonderlijk zijn, dat blijkt wel weer. We weten alleen wat onze weg is als we ons leeg maken en heel goed luisteren. Zo te horen heb je dat echt gedaan en ik wens je heel erg veel geluk! Hou me alsjeblieft op de hoogte.
    Ik wil graag de muziek met je delen die wij volgend concert gaan zingen. Ik heb er eergister weer voor het eerst naar geluisterd sinds de vakantie en werd er opnieuw door geraakt. Het is geschreven door een Canadese componiste: Sarah Quartel. Als je haar naam op internet opzoekt kom je bij haar site. Daar staan 4 geluidsdocumenten op die samen Snow Angel vormen. Misschien heb je er nu helemaal geen tijd voor maar kijk maar wat je ermee doet. Hele goede reis en ik hoor graag van je!

Liefs, Frederiek
  9. Dinie:
    24 augustus 2014
    Wat een dappere vrouw ben je!!!Wie haar eigen zwakheden kent, kan alleen nog maar groeien en sterker worden. we gaan mee met je op avontuur!!! lieve groet van Dinie
  10. Van der Wee:
    26 augustus 2014
    Hoi Lianne,
    Ik hoop veel van je te lezen, en bedankt dat je mij een nieuwe muzikale uitdaging hebt gegeven. Ik neem een voorbeeld aan jou en ga met frisse moed beginnen. Groetjes Hettie
  11. Heleen Litmaath:
    27 augustus 2014
    Lieve Lianne,

Je volgt je bestemming! Hartstikke goed. Ben je goed aangekomen? Ik wens je alle geluk van de wereld op je nieuwe stek en zal je verhalen met veel genoegen volgen. Heb het goed!

Heleen
  12. Feike:
    5 september 2014
    Lieve Lianne,
    Wat een prachtig verhaal. Ja je hebt het heel erg druk gehad zo lees ik. Maar er gaat een nieuwe wereld voor je open met een leeg hoofd en een open hart. Het lijkt me heerlijk om daar in Italie te wonen en te werken met zoveel verschillende mensen uit allerlei landen. Ik hoop dat je de hemel op aarde zult vinden.
    Ik lees graag het volgende verhaal. Lieve groet, Feike
  13. Debbie:
    10 september 2014
    Lieve Lianne,
    Wat enorm dapper en goed van je!
    Hopelijk ben je ondertussen goed aangekomen en blij met de voor jou juiste bestemming.
    Ik sprak zaterdag Marie-Therese over jouw besluit. Ze vindt het heel goed van je en zou het fijn vinden als jij haar op de hoogte wilt brengen.
    Hopelijk heb je haar maildadres.
    Het ga je goed Lianne. Liefs Debbie