Vakantie in Zwitserland

10 september 2014 - Grottaferrata, Italië

Lieve allemaal,

hoogste tijd voor een tweede verhaal! De laatste vier dagen voor mijn vertrek heb ik doorgebracht bij mijn twee zusjes; een fijne mogelijkheid om nog de hele familie te zien en te spreken. Mijn “to do” lijst is langzaam maar zeker geslonken en de laatste zaken afgehandeld (bank, hypotheek). Op zondag de laatste ‘verplichting’ binnen de parochie: het dirigeren (samen met de nieuwe dirigente Hettie) van het familiekoor bij de familieviering en ‘s middags een BBQ met het koor dat uitgebreid heeft stilgestaan bij mijn vertrek: allemaal hartverwarmend! Het vertrek maandagochtend (9:00 uur) eenvoudig: een paar warme omhelzingen, een paar opbeurende woorden en beloftes. Vervolgens òp naar de Aldi, om verse haring te halen voor mijn broer die had laten weten dat ik hem daar een heel groot plezier mee zou doen. De zaterdag ervoor had ik met mijn neefjes al een vergelijkend warenonderzoek gedaan met een exemplaar van de echte vishandel naast die van de Aldi. Daaruit kwam die van de Aldi als winnaar uit de bus en aangezien het prijsverschil aanzienlijk was (helft), was de keuze snel gemaakt!

Vervolgens op weg in mijn eigen auto die drie weken op marktplaats had gestaan, maar uiteindelijk niet is verkocht. Omdat ik er in mijn hart al afstand van had gedaan, leek het me een extra luxe…

Ben om 18:15 uur aangekomen bij mijn broer Antoon die een van de vaste bewoners is van een internationaal vormingscentrum van de Focolare beweging in Montet (kanton Vaud), vlakbij het meer van Neuchatel. Daar heb ik twee hele weken vakantie gehouden, gekarakteriseerd door de volgende zaken:

In Payerne, zo’n 3 kilometer verwijderd van Montet, ligt het grootste militaire vliegveld van Zwitersland, waar juist in deze dagen 100 jaar luchtvaart werd herdacht (voor de liefhebbers: http://www.air14.ch), wat betekende dat er zich 10 dagen lang allerlei spektakels vlak boven onze hoofden ontvouwden: buitelende formatievliegers, laag overscherende straaljagers (écht oorverdovend!), tekeningen tegen de straalblauwe lucht in allerlei kleuren… (zie ook de foto’s).

Wandelingen door de frisse Zwitserse heuvels met en zonder Antoon die zich regelmatig vrij maakte. De foto is van een zonovergoten dag (deze zomer ook hier erg schaars) tussen de wijnvelden aan de rand van het meer van Genève, zo’n half uur rijden.

Een concert met de verrassende combinatie van fluit en orgel (tussen 1910 en 1971 eigenhandig gebouwd door componist en organist Jehan Alain) in het kerkje van Romainmoitiers, een prachtig middeleeuws dorpje in de Jura.

Een puzzle van 2000 stukjes die mij heel wat hoofdbrekens en stress heeft gekost… (zie foto). Het betrof een afbeelding van de cartoon ‘Orchestra’ van de franse tekenaar Loup: een groot symphonie orkest van zo’n 150 personen (incl. koor), bijna allemaal met een kaal hoofd en zonder uitzondering een grote rode neus…

Bezoek dat zich over twee dagen uitstrekte (6-7 september) met 25 bewoners o.a. aan een aantal Zwitserse plaatsen die een rol hebben gespeeld in de (ontstaans)geschiedenis van de Focolarebeweging, steeds vergezeld van meditatieve teksten en ervaringen: De Benedictijner abdij van Einsiedeln, het kerkje van Oberiberg, een bezoek aan Zurich met uitleg over het ontstaan van de (Zwitserse) Reformatie, een bezoekje aan het geboorteland van de patroonheilige van Zwitserland Bruder Klaus von Flueli. Het werd een ware pelgrimstocht omlijst door de prachtige Zwitserse Alpen, langs verschillende grote meren die ieder hun eigen charme hebben.

Op de lange lijst met intenties die ik heb achtergelaten bij het mariabeeld van Einsiedeln stond ook een behouden aankomst in Rome, want stiekem vond ik het wel spannend die 1000 km. alleen te moeten afleggen. Beide vorige keren was het immers weekend, en deze keer een maandag… Ze heeft zich (op haar ‘verjaardag’ – 8 september) van haar beste kant laten zien (J), want nog niet eerder was een autorit zo ontspannen als deze keer! Zonder enige vertraging (7:15 – 20:15) ben ik aangekomen.

Tijdens de laatste kilometers (vergezeld door een volle maan die me over de Romeinse heuvels toescheen), was ik me bewust dat ik nu echt een nieuw leven instapte. Ik geef toe dat een enkele zucht me is ontsnapt, maar de overtuiging dat als ik edelmoedig met God, Hij het met mij is, overwint alles!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Antoon Van der Burgt:
    10 september 2014
    Een kernachtige samenvatting van twee weken veelzijdige vakantiedagen. Bedankt voor je bezoek in Montet en tot de volgende reislogger (of andere media). Antoon
  2. Pia:
    Lieve Lianne,
    wat kun je interessant en vrolijk en dankbaar over je twee weken vakantie in de bergen schrijven. Heel fijn, dat je er zo van genoten hebt en nu vol vertrouwen met je nieuwe leven mag beginnen. Ik wens je het allerbeste toe.

Liefs
    Pia
  3. Monica:
    Pure la luna piena ad accoglierti :). Ciao Monica
  4. Heleen Litmaath:
    Ha Lianne,

Wat heerlijk dat je eerst even op adem bent gekomen bij je broer. En nu het echte werk! Ik ben heel erg benieuwd naar je volgende verhaal.

Lieve groet, Heleen
  5. Lizet:
    Hoi Lianne
    Goed om te horen dat je het zo fijn hebt gehad ik laat dit ook lezen aan moeder en heel veel geluk in Rome tot het volgende verhaal
  6. Monique:
    Lieve Lianne,
    nu is het dus echt begonnen, je nieuwe leven.
    Wat fijn dat je nog 'ns echt vakantie hebt kunnen houden, na de zo intens bewogen periode.
    Heel veel goeds en vertrouwen!
    liefs, Monique
  7. Harko en Tiny:
    10 september 2014
    Lieve lianne, wat een mooi verhaal al weer. Alle puzzelstukjes vallen wel op zijn plek toch. Fijn ook dat je twee weken met Antoon door mocht brengen, maar ook tijd hebt gekregen om te onthaasten want het waren maar drukke weken hieraan voorafgaand. Fijn om te horen dat alles goed gaat met je. Wij zitten nu voor de vijfde dag in oostenrijk en we genieten volop. Het weer is redelijk, de ene dag wat beter dan de andere maar dat hoort bij september. We kijken uit naar je volgende verslag. Gods zegen toegewenst en alle goeds van ons.
    Lieve groeten, Harko en Tiny
  8. Ad Woudstra:
    Hoi Lianne,
    nu al zo ver weg, en toch nog dichtbij door je blog. Je had een mooie overgang tussen je leven hier en je nieuwe bestaan. Even een soort niemandsland. Dat het je maar net zo voorspoedig mag gaan als deze reis!
    Groeten Ad
  9. Petra:
    11 september 2014
    LIanne, mooie vakantie heb je gehad, leuk om te lezen. Mooie combi met familie en alleen zijn als overgang naar je werk en leven in Rome. Veel succes met je nieuwe familie in Rome. Ja God is er altijd en zal je bij staan in alle situaties. Ben benieuwd naar je start in Rome!
  10. Evi McGrath:
    11 september 2014
    Hoi Lianne,
    Fijn om weer jouw berichten te lezen. Wat leuke fotos. Kan ik een beetje meegenieten.

Met ons gaat het goed, we hebben ons gezin "uitgebreid" met een katerjte van Ineke. Hij is een ondeugend lieferd, op moment zit hij bij mij op schoot en spinnt hardop.

I wens je een goede start in Rome.
    Liefs, Evi
  11. Miranda:
    12 september 2014
    Hoi Lianne,

Fijn dat je zo genoten hebt van je 2 weken vakantie in Zwitserland.
    Nu het echte werk en dat gaat jou zeker lukken! Veel geluk in Rome.

Lieve groet,
    Miranda
  12. Jacques en Els:
    12 september 2014
    Lieve Lianne,
    Wat fijn voor je dat deze grote reis, alleen naar het verre zuiden, zo goed is verlopen. Goed dat je een aangename tussenstop hebt gehad bij jouw broer Antoon. En nu een voorspoedige start met alle ontdekkingen van jouw nieuwe woonplaats daarbij in Grottaferrata.
    Liefs, Jacques en Els
  13. Catharina:
    15 september 2014
    Lieve Lianne,

Fijn dat de reis goed is verlopen, en de haring ook goed aangekomen? Een heerlijk verhaal om te lezen, fijn dat je volop kunt genieten van alles om je heen, nu het echte werk in Italië. We hebben het weekend een gezellig straatfeest beleeft, de animo was minder 22 personen bij Patrik in de tuin.

Liefs,

J & T
  14. Hein:
    22 september 2014
    lieve lianne,

wil je ons je prive mailadres geven, dus niet geenantwoord@ enz
    Hein
  15. Catharina:
    22 september 2014
    Correctie het was bij Pieter in de tuin...feestje.
    Zaterdag met Falko de Dam tot Dam wandeltocht gelopen (40km)
    was zwaar lopen in de wolken haha...mist! 's Avonds gegeten aan het IJ bij "De Goudfazant" was heel apart.

Liefs,

J & T
  16. Feike:
    23 september 2014
    Lieve Lianne,
    Gelukkig ben je goed aangekomen. ik wens een alle goeds toe op je nieuwe werkplek. Heel veel groeten, Feike